středa 5. října 2016

Boží muka, kapličky a kříže *1 - Velešín

Je středa, podzim, venku pošmourno a velmi chladno. Oproti vysokým teplotám minulý týden se ochladilo opravdu hodně. A protože jsem v září neměla vůbec čas na nějaké články, řekla jsem si, že toho počasí využiji a doplním sem články s fotkami, které jsem nashromáždila během roku.

Přesto, že nejsem věřící, od dětství mě zajímaly křížky u cesty (ty historické, nikoli ty, které připomínají nedávné neštěstí povětšinou nějaké motoristické nehody), také kapličky v polích a boží muka. Naivně jsem si myslela, že se jim říká boží muka všem. Až když jsem se o to začala trochu více zajímat, zjistila jsem, že jsou v těchto objektech rozdíly a to nejen v názvosloví.

A protože mi to přijde jako zajímavý počin, rozhodla jsem se, že je budu fotit, dokumentovat a psát o nich.

Dnes přináším článek o třech velešínských objektech, z nichž ne všechny se těší přízni památkové péče a není o nich snadné něco dohledat. Představím vám také tři různé druhy těchto objektů - památek, a to "kapličku", "boží muka" a "křížek".

KAPLIČKA
Jako první si ukážeme kapličku zasvěcenou sv. Antonínu Padovásnkému. Najdeme ji ve Velešíně v ulici Latrán a to v místě, kde se ulice rozděluje na ulici K Malši. 
Kaplička je zděná, není památkově chráněna, obsahuje zasklený výklenek se svatým obrázkem a na vrcholku má křížek. 




KŘÍŽEK
Dále si ukážeme křížek, který stojí v polích za Velešínem a je označen jako křížek Pod Trianglem. Má kamennou podezdívku a litinový kříž. Rovněž není památkově chráněn. Je však vidět, že se o něj někdo stará, neboť je dobře udržovaný, jsou u něj často svíčky a "zdobí" ho umělé květy, které mně osobně připadají kýčovité a na křížku mi překáží, ale jak se říká, "proti gustu... 
Ani o tomto křížku se mi zatím nepodařilo vypátrat, proč v poli stojí a jakou událost má připomínat. Snad se mi to podaří časem...





KAMENNÁ BOŽÍ MUKA
A poslední, co si dnes ukážeme jsou kamenná boží muka, označená jako pilířková. Stojí na rozcestí ulic Krumlovská a V Úvoze a byla sem převezena v roce 1950, kdy začala překážet dopravě na původním místě, kde stávala - na rozcestí silnic k Českému Krumlovu a Kaplici. 

Tento objekt je narozdíl od předchozích dvou památkově chráněný a byl také restaurován. Proto k němu existuje mimo jiné i restaurátorská zpráva. Několik informací se o něm můžeme dozvědět i z památkového katalogu na stránkách Národního památkového ústavu.

Sloup pochází ze 17. století a spolu s podobnými božími muky, která dříve stávaly u Hamerníku, tvoří jakousi ochranu města. O těch si ale povíme příště...

Boží muka jsou žulová a jedná se o sloup se skosenými hranami a na vrchu s výklenkovou kapličkou s polychromovaným obrázkem Panny Marie s Ježíškem. Na vrcholu je pak umístěn dvouramenný kříž.




Zdroje:
Růžena Jandová, Milan Holakovský, Dvě knihy o Velešíně, Velešín 1991, str. 101-102.

http://www.pamatkovykatalog.cz/?element=687342&sequence=1&mode=fulltext&keywords=bo%C5%BE%C3%AD+muka&region%5B0%5D=Jiho%C4%8Desk%C3%BD+kraj&county%5B0%5D=%C4%8Cesk%C3%BD+Krumlov&municipality%5B0%5D=Vele%C5%A1%C3%ADn&order=relevance%3Adesc&action=element&presenter=ElementsResults

http://www.jihoceskekaplicky.cz/?velesin,541

Žádné komentáře:

Okomentovat