pondělí 8. srpna 2016

Hřbitov v Kaplici


Hřbitov, který dnes leží uprostřed města Kaplice, byl vybudován v roce 1787. Tehdy došlo ke zrušení původního, starého hřbitova, nacházejícího se kolem městského kostela a nový hřbitov pak byl přesunut za město. Dnes už tomu tak samozřejmě není a tak je nevelký hřbitov městskou součástí. Kolem se nachází parky, obchody, poliklinika, mateřská školka... Ale to není podstatné. Hřbitov kryje poměrně vysoká zeď a z druhé strany vykukují jen některé větší kříže a sochy. Především ze strany, kde je pak vedle hřbitova mateřská školka a bytové domy, je hodně zeleně a hustých stromů a tak obyvatelé místních bytů hřbitov příliš neregistrují. 


Najdeme zde převážně hroby nové a moderní, ale i o ty starší tu není nouze. Jen je třeba trochu trpělivěji hledat a procházet tudy pomalu a s náležitou úctou. Je tu jen jedna velká hrobka, která je místním známá díky své sově na štítu. Dříve patřila rodině Schröterů, kteří v Kaplici vlastnili textilní továrnu. Dnes v ní odpočívá rodina Krbových. 
Nejvýraznější stavbou viditelnou i přes zeď je umrlčí komora se zvonicí z roku 1901. 
Podél zdi je plno starých německých hrobů, z nichž některé už se dnes zcela ztrácejí pod rozrostlým břečťanem. Přesto se zde dají najít zajímavá jména, data, sochy a reliéfy...
Kdybych měla jmenovat některé význačné osobnosti města, které zde spočinuly, vedle Schröterů jmenujme třeba hostinského z 19. století Josefa Bulchlbauera, nebo básníka a učitele Ignaze Oberparleitera. Pohřben je tady také učitel vídeňské univerzity Dr. Mathias Klimesch.







Schöterova secesní hrobka se sovou na štítu








































5 komentářů:

  1. Krásný hřbitov a jsem překvapena, že tam ještě zůstaly staré fotografie, většinou jsou již ukradené... Vím, že Tě vloni zaujal Bohnický hřbitov bláznů, tak mám pro Tebe dobrou zprávu - už je veřejně přístupný.

    OdpovědětVymazat
  2. Jejda, já se spletla a myslela jsem, že píši komentář k jinému blogu (http://toulkynejenprirodou.blogspot.cz/), máte stejný design :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko, to nevadí. Já Vám k němu také psala komentář. Včera, nebo předevčírem. Váš článek mě moc zaujal. Takže děkuji za informaci, když seženu podobného "blázna", jako jsem já, tak se tam pojedu podívat. :)

      Vymazat
    2. Máte totiž obě stejně pozadí i začátek názvu blogu :-) Do Bohnic se určitě ještě chystám, když se teď může bez objednání. I když s panem Vítek povídal moc hezky a hlavně zasvěceně. Tvůj komentář jsem četla, takže i teď ten můj nebyl vlastně tak úplně mimo :-)

      Vymazat
    3. Já bych se tam šla podívat hned, sama se ale bojím, jeden čas jsme šmejdily po hřbitovech s dcerou, mámě obě rády procházky po hřbitovech. Ona je ale větší odvaha než já, šla totiž na jeden hřbitov s kamarádem v noci.

      Vymazat