pátek 5. srpna 2016

Plzeňská „česká renesance“ aneb spolupráce malíře Mikoláše Alše a architekta Rudolfa Stecha



           Plzeň zažila v devatenáctém století nevídanou proměnu, ať už se to týká společnosti, kultury, výstavby a zejména průmyslu, který tomu všemu nejvíce napomohl. Mnohaletá spolupráce plzeňského architektka a pražského malíře mnohonásobně přispěla k novému vzhledu Plzně, mimo jiné tak jak ji známe dnes. Nechť se čtenář po přečtení těchto řádků zamyslí, kolikrát procházel kolem Stechových domů, kolikrát pozoroval půvabné výjevy na jejich zdech vzešlých z Alšovy ruky, aniž by si uvědomil, že to jsou skutečně díla hodná obdivu a že by na ně měl být náležitě hrdý.
            Rudolf Stech pocházel ze Slaného a stejně jako jeho otec se stal architektem. Pozemní stavitelství vystudoval na české polytechnice v Praze a praxi pak vykonával u svých strýců. Nějakou dobu pracoval ve Slaném a v roce 1889 se přestěhoval do Plzně, kde začal tvořit svůj architektonický ráj. Zařadil se úspěšně do skupiny architektů, kteří se po vzoru Antonína Wiehla navraceli k renesančním vzorům. V případě Stechova a Alšova díla se hovoří o tzv. „české renesanci“.

Rudolf Stech s Mikolášem Alšem

             Stech potřeboval pro své domy malíře vskutku ryzího českého charakteru. Dobře znal Alšova díla a jeho sgrafita na pražských domech. Sice malíře ještě osobně neznal, ale jeho české umění miloval.  29. března 1892 se poprvé dopisem obrazí na Alše a žádá ho, zda by mu nenakreslil návrhy  sgrafit na tři činžovní domy, které Stech stavěl na rohu Tovární a Kollárovy ulice. Zaslal zároveň náčrtky fasád a dodal, že domy mají za vzor zdejší radnici. Stavba tří domů byla dokončena v roce 1893. Aleš zde provedl figurální a ornamentální výzdobu tří domů, jež byla prováděna po etapách. Ještě v roce 1892 vznikly domy č. 4 a 6 v Tovární ulici. Následující rok pak vznikl nárožní dům č. 8 a v Kollárově ulici dům č. 16.  Podle uhlových kartonů provedl výzdobu černobílým sgrafitem architekt Josef Farkač.
              Aleš nikdy nevytvářel sgrafita na domech sám. Malíř tvořil naprosto impulsivně, tak jak to právě cítil. Jeho návrhy vznikaly většinou ve Stechově kanceláři, kde měl na zdi napnutý arch bílého papíru. Na ten pak vymaloval požadovaný výjev. Podle Alšových přátel maloval podobně, jako by psal. Začal na jedné straně a když skončil na straně druhé, na papíře se tyčil třeba rytíř hrdě usazený v sedle bujného oře, buclatá Plzeňačka, nebo šťastné děťátko, zkrátka právě to, co bylo třeba vytvořit. Tento způsob tvorby nebyl obvyklý. Většina akademických malířů si svou kresbu nejprve pečlivě rozvrhla a pak teprve začala tvořit.
               Do uhlem provedené kresby se pak udělaly otvory, přes které se návrh pauzoval na omítku domu. Podle toho pak bylo provedeno samotné sgrafito. Tato práce byla zdlouhavá a náročná na přesnost. Několikrát se stalo, že malíř, který prováděl samotnou práci na domě podle Alšových kreseb se od návrhu odklonil a výjev pak zcela ztratil ducha Alšovy kresby. Aleš přenechával tuto zdlouhavou práci svým méně slavným kolegům. Až na pár výjimek tvořili podle jeho návrhů malíři J. Bosáček a J.D. Krajíček, kteří byli stejně jako Aleš v těsné spolupráci s Rudolfem Stechem.
                Stech se Alšem brzy spřátelili. Aleš pobýval vždy ve Stechově domě a s jeho rodinou podnikal mnohé výpravy a výlety po Plzeňsku. Výlety výhradně vymýšlel Aleš.
                Postupně vzniklo mnoho krásných domů po celé Plzni. Jmenujme dům U červeného srdce na náměstí, nárožní dům v Solní ulici, dům č. 968 v Klatovské ulici, lékárna na náměstí Republiky, Rehnwaldova vila, domovní blok v Nerudově ulici, domy v ulici Saské, Purkyňově a mnohé další stavby.

                Podnikání šlo zpočátku velice dobře a Stech stavěl jeden krásný dům za druhým. Stavbou takového množství domů se však zadlužil a jeho finanční otázka se začala zhoršovat. Poslední spoluprací obou umělců byla výzdoba architektova vlastního domu. Stechova vila byla postavena na rohu Dvořákovy a Klatovské ulice a Aleš pro ni nakreslil dva nevelké návrhy na štíty a úzký ornamentální pás. Stechovým přáním, které vyslovil v dopise Alšovi bylo vytvořit „sv. Jiří na koni do štítu, pak jeden frýz a nějaké legrační sluneční hodiny nebo případně Pannu Marii s děťátkem.“  Bylo to v roce 1904. Aleš tehdy naposledy zavítal za přítelem do Plzně. Nevykreslil zde však sv. Jiří na koni. Pouze si prohlédl Stechovu vilu po krátkém čase odjel zpět do Prahy, kde později slibované návrhy vytvořil.  Bylo to naposledy co přítele viděl.
                Stechova finanční situace se již zdála neúnosná. Neustále čelil tlaku berního úřadu a v jeho nitru se začala šířit vlna zoufalé beznaděje. V čirém zoufalství 4. ledna 1908 ukončil svůj život v synagoze, ve své první plzeňské stavbě provedené v roce 1891.


                Stechova práce nepochybně změnila tvář města Plzně k lepšímu. Dodnes se může město pyšnit krásnými domy, ze kterých promlouvají postavy naší historie. Přestože některá sgrafita byla nenávratně zničena, většina jich přežila dodnes. Až tedy příště půjdete v Plzni po Klatovské třídě, nebo stanete na náměstí Republiky, rozhlédněte se kolem sebe, a jistě spatříte některé z těchto nezapomenutelných děl.

Žádné komentáře:

Okomentovat