středa 3. srpna 2016

Recenze: Monika Feyfrlíková - Kuchyně pozdního středověku



Nakladatelství: Grada
Počet stran: 88
Rok: 2015

Anotace:
Na našem knižním trhu ojedinělá publikace, díky níž získáte ucelenou představu, jak se stravovali naši dávní předkové, jaká byla skladba jídla jednotlivých vrstev obyvatelstva a můžete si dokonce i vyzkoušet některý z uvedených pozdně středověkých receptů.


Recenze:
Původně jsem neměla v úmyslu psát recenzi na tuto knihu i na blog, jelikož jedna bude k přečtení na stránkách webu VašeLiteratura.cz, kde jsem redaktorkou. Nakonec jsem však usoudila, že si zaslouží prezentaci i zde, neboť předpokládám, že se tady zastaví zase jiní čtenáři a tak bude o knížce více slyšet (vidět). A proč? No protože si to zaslouží!
Knížka je to opravdu tenoučká, a když jsem ji vybalila, tak mě to trochu zarazilo. Očekávala jsem totiž klasickou publikaci plnou fotek, receptů a hlavně – křídový papír, tvrdou vazbu. Tohle je publikace o 88 stranách v paperbacku, ale obsahově dá svým čtenářům mnohem víc, než jakákoli kniha receptů.
Rozdělena je na dvě části. V první autorka seznamuje čtenáře s tím, jak středověké kuchyně vypadaly, co se vařilo, v jakých nádobách a na jakých ohništích, kde se potraviny nakupovaly, kde a v čem se skladovaly atd. Dozvíme se o kuchyni šlechtické, měšťanské, venkovské, židovské, klášterní i studentské. Zjistíme, jak se chodilo lovit, kdy byla postní doba a co se smělo jíst, atd. V závěru kapitoly navíc zjistíme, že některé potraviny byly k dispozici pouze u lékárníků a využívaly se především v medicíně.
Druhou část tvoří dobové recepty, které autorka sama vyzkoušela a převedla do jazyka srozumitelného dnešním čtenářům. Jelikož se dříve nepoužívalo označení množství, ale vařilo se tzv. „přiměřeně“, autorka doplnila recepty o množství užitých surovin, aby se nám pokrmy snadněji vařily a nemuseli jsme experimentovat.


Asi už jste pochopili, že jsem z knížečky nadšená. Nejen, že jsem si sjednotila a doplnila informace k této problematice, ale navíc se kniha výborně četla a ještě mám možnost vyzkoušet dobové recepty. Už se těším, až si udělám maso s ovocnou omáčkou, pohanský koláč, nebo různé druhy mas pečených na pivu. Pravda, asi nebudu zkoušet křepelky, kuroptve ani kačice, ale i tak se těším na nové chutě. :)

1 komentář:

  1. Už jsi něco vyzkoušela?
    Kniha mě zaujala, už jsem se dívala, že si ji objednám.

    OdpovědětVymazat