středa 3. srpna 2016

Hřbitov v Zátoni

O hřbitově v jihočeské Zátoni jsem se dozvěděla tak trochu náhodou. Bylo to zhruba před třemi lety a já si v té době dělala rešerže pro román Prokletí schwartzovy vily. Jelikož v něm měla hrát důležitou roli velká rodinná hrobka Schwartzů a já si pro ni vyhlídla jako vzor hrobku - kapli stojící na hřbitově v Městě Touškově, chtěla jsem ji přirozeně prohlédnout blíže. Ale ouha. Zrovna v té době jsme neměli cestu přes půl republiky v plánu a tak jsem se o problému zmínila kolegyním v naději, že mi doporučí nějakou jihočeskou "náhražku". O žádné hrobce sice nevěděly, zato mi doporučily navštívit hřbitov v Zátoni s tím, že je opravdu velmi krásný.

A tak jsme s manželem vyrazili...
Bylo to jedno horké letní odpoledne a hřbitov stál na větším kopci. Vyšlápnout ho však stálo opravdu za to. Přivítala nás malinká rozvrzaná branka, kterou jsme vstoupili na menší prostranství, obehnané kolem dokola zídkou. 










Hřbitůvku vévodil krásně opravený kostel Umučení sv. Jana Křtitele, který sám o sobě stojí za návštěvu a snad byl i takovou menší útěchou za tu hrobku, kterou jsem postrádala.
Kromě kostela bylo na hřbitově nevelké množství hrobů označených převážně krásně zdobenými litinovými kříži. Kříže mají oválné tabulky, některé bohužel prázdné, ale na některých si můžeme přečíst jména pohřbených. Jedná se převážně o německy mluvící obyvatele - jmenujme např. rodinu Weisových z Ebenau, rodinu Schauflerových, Maurerových, nebo rodinu Tomchsi.
Většinu těchto křížů zdobí plastiky andělíčků, svatých nebo ukřižovaného Krista. Kříž rodiny Maurerových je narozdíl od ostatních dřevěný. 



Celý hřbitůvek působí nesmírně klidně a malebně a určitě stojí za návštěvu. Až tedy budete někdy v Českém Krumlově, vydejte se o kousek dál, směrem na Větřní. Zátoň není daleko a návštěvy hřbitůvku jistě nebudete litovat.










Žádné komentáře:

Okomentovat