středa 15. března 2017

Křížky u cesty - Velešín


Krásný den!

Je na čase, abych se vrátila k mapování božích muk, křížků a kapliček, které na svých cestách míjím. A jelikož mi ještě stále chybí zmapovat a hlavně nafotit ty ve Velešíně a jeho okolí, tak jsem se do toho opět pustila. Pojďme se tedy podívat, které ještě chyběly.

Křížek pod učilištěm


Tento křížek stojí celkem nenápadný, schovaný mezi stromy na boční cestičce vedoucí do pole. Nikdy jsem tudy nešla, protože na kočár je ta cestička moc úzká, blátivá a krkolomná a tak jsem na něj narazila až při zkoumání křížků na mapě.

Křížek má na sobě ukřižovaného Krista, kamenný podstavec s nečitelným reliéfem a čtvercový půdorys. Zdobí ho umělé květiny, stejně jako křížek U trianglu, ale tyto nepůsobí tak rušivě a nevkusně.







Kaplička na Latránu


Opakování je matka moudrosti a proto jsem nám vyfotila ještě jednou zděnou kapličku stojící na latránu, tedy kousek po cestě pod kostelem sv. Václava a hřbitovem.



Křížek "Na Vrších" (u benzinové pumpy)


Tento křížek se mi nepodařilo najít v žádné na webu přístupné databázi. Není dokonce zakreslen ani na mapě a stojí zcela nenápadný, schovaný za kontejnery na tříděný odpad v zatáčce do ulice Na Vrších.
Vzhledem k tomu, že ve Velešíně je na mapách (nikoli v databázích) zakreslený ještě jeden křížek, který by se měl nacházet nedaleko Školní ulice v místě, kde je sídliště a dnes parkoviště, a tento křížek jsem tam ovšem nikde nenašla, soudím, že byl přemístěn. A logika napovídá, že křížek u benzinové pumpy by mohl být onen zakreslený avšak neexistující křížek od Školní ulice.

Je zcela jednoduchý, na kamenném podstavci, s bílou sochou ukřižovaného Krista a nápisem INRI.





1 komentář: